måndag, november 22, 2010

H&M loves Lanvin

Yes yes!



No no!

Alltså man ska verkligen ha koll på våra dynamiska svenska företag som Ikea och H&M, ingen kan marknadsföring och prisstrategi bättre än just dessa varumärken. Lågkonjunkturen kan komma och gå men det är ingenting som påverkar dessa världsledande företag - de når till alla, alla skikt av medelklassen och kommer alltid ligga flera, flera steg i förväg.
Och båda gör små roliga sidoprojekt med lite lyxigare kollektioner så de även når ut till gräddan.
H&M har gjort väldigt framgångsrika samarbeten med bl.a. Roberto Cavalli, Sonia Rykiel och Jimmy Choo och imorgon släpps Lanvin-kollektionen. Jag säger bara wow, de fortsätter alltid att fascinera mig - jag som själv är intresserad av och har studerat olika former av marknadsstrategi och vilka faktorer som faktiskt får oss att vilja handla.
Häromkvällen satt jag och maken och tittade på tv, ingen av oss riktigt tittade - jag stickade i vanlig ordning och han blippade med sin telefon. Men så kom Lanvinreklamen och vi båda tittade upp som två dummies.
Jag älskar de där pratbubblorna, det påminner mig om Romeo-serierna. Men så dyker hon den där tjejen på löpbandet upp, i en alldeles för stor och plufsig röd klänning som bara sitter väldigt illa. Både jag och A hånskrattar och påpekar hur ful den röda klänningen är, vem köper den liksom? Så kommer den äldre damen i gul klänning och jag inser plötsligt budskapet med hela reklamfilmen och slutar skratta. Klart det ska vara provocerande, klart det ska vara lite fult och konstigt, knepig musik och lite konstnärligt. Man ska känna att man själv skulle kunna bära upp det såååå mycket bättre. Och så är det ju trots allt Lanvin. Och H&M. And I looove H&M.

Inga kommentarer: