måndag, mars 22, 2010

At the dentists

Klockan tio imorse infann jag mig hos tandläkaren.

Jag älskar att gå till tandläkaren. Eller ja, åtminstone när man är klar, visst är det väl en underbar känsla att låta tungan glida över de rena, glatta tänderna. Idag skulle vi ta itu med min tandsten. Jag har skrapat bort det en gång förut och då minns jag att jag undrade om det någonsin hänt att de råkat dra ut en tand av misstag någon gång? Ont gör det i alla fall när de rycker och drar, fy tusan. Särskilt om man har tätt sittande tänder utan några mellanrum som jag, då känns det verkligen när de skrapar med den där sylvassa metallkroken in under tandköttet. Man är så underlägsen när man ligger där med öppen mun under en lampa, man är så totalt ovetandes om vad som händer och de kan ju i princip göra vad som helst utan att man ifrågasätter. Det var första gången jag träffade min nya tandhygienist här ute på landet sedan vi flyttat hit, hon hade blänkande vita tänder och ett varmt och fint leende. Bra andedräkt också. Sånt är viktigt, det ska hon verkligen ha för. Kvinnan jag hade inne i stan var rätt hafsig och hade såna där mörka missfärgningar längst in på tänderna. Vad är det för något, vet någon?

Varje gång jag lägger mig för att gapa tänker jag tvångsmässigt på pepparkakor. Jag har verkligen ingen aning om varför, jag gillar dom ju knappt. Kanske tänkte jag en gång att "find a happy place, find a happy place" inför en borrning eller så och så kanske det var juletider och pepparkakor låg närmast till hands och så har det etsat sig fast i tandläkar-be-strong-mekanismen. Vad vet jag. Fast idag tänkte jag inte på pepparkakor, jag tänkte på Bill Cosby när jag såg den där metallskrapan. Den är lite läskig men effektiv, precis som tandläkare. Munhygien är oerhört viktigt, finns det något mer avtändande än en kass andedräkt? Bara ordet andedräkt känns sådär varmt och fuktigt, inte på ett bra sätt.

Från och med nu ska jag köra med tandtråd, mellanrumsborste och fluor minst två gånger varje dag - ja jag vet att man lovar sig själv det varje gång men den här gången menar jag det - för känslan av att vara fräsch i munnen är oslagbar. Men först ska jag låta tungan rulla över tänderna en gång till...

1 kommentar:

Johanna sa...

Hej!

Måste bara berätta för dig, min pojkvän har kört stenhårt med lchf, jag har gjort lite men fuskat en del med frukt och knäckebröd. Men, i vilket fall, han har gått ner 6 kg sin första vecka. Vilken grej!