fredag, mars 26, 2010

Graviditetsflashback


Nu har pruttan sovit sin förmiddagslur i snart två timmar. Medan jag nästan väntar på att hon ska vakna tittade jag igenom lite förlossningsbilder på datorn från den 2 september 09. Fatta att det snart är sju månader sedan. Nu är hon ju närmare ett år än noll år.
Jag tänker på hur det knökade och bökade i magen, hur jag stod på alla fyra i badrummet med tjockmage och skar kakel och klinkerplattor, hur jag klättrade på stegar och tapetserade. Hur lugnt det vart därinne när jag gasade rejält, höjde volym och dunka dunka i bilen på max. Hur jag undrade om man kanske skulle få ett fult barn...? Och kunde den ha adhd redan i magen?
Hursomhelst var det en oerhört förväntansfull tid och jag glömmer aldrig doften av den där fosterfettskletiga bebisen som jag träffade då, den 2 september, för första gången. A tyckte att hon doftade lite älgslakt. Väldigt sant faktiskt.
När jag tänker på den dagen blir jag alldeles varm inombords, jag ler stort och det blir en mammaklump i halsen. Helt sjukt vad jag är lyckligt lottad.

Inga kommentarer: