måndag, mars 08, 2010

Fett-logik och viktlägesrapport



En morgon vaknade jag och var fantastiskt sugen på apelsin. Ganska lätt att inse att det är c-vitamin jag behöver, jag äter ju vare sig frukt, juice, rotfrukter eller något sådant. Vad kroppen är häftig, att den säger till vad den behöver! Så från och med nu dricker jag brus tillsammans med min bacon- och äggrörefrukost och granatäpple & limesmaken är faktiskt helt okej! Jösses, så här mycket bra vitaminer och grönsaker har väl jag aldrig tryckt i mig förut innan jag började med den här dieten.

Och det är andra fördelar jag märkt, förutom veckans -1 kg (totalt 5 kg på 4 veckor; hade kunnat varit mer om jag visat mer karaktär...) viktminskning, t.ex. det här med salt. Jag är, eller var, verkligen en sucker vad gäller salt, helst skulle det liksom krispa och knastra lite av det när man åt. Och faktum är att jag saltar mindre nu, snarare att jag kan vara lite känslig. Kött är ju i sig ganska salt, olika ostar kan ha en naturlig sälta och smör är ju en riktig smakförhöjare i sig så det saknas liksom inte.
Även det här med att dricka vatten - jag dricker litervis med vatten varje dag och det är för att jag helt enkelt är törstig. Förut kunde jag bälja i mig massor bara för att, för att sedan sitta och pinka i flera minuter.
C-vitamin tas ju bäst upp tillsammans med fett, bara en sån sak. Och den här dieten är dessutom viktnormaliserande, det tycker jag är häftigt. De som behöver gå ner gör det, och tvärtom. En logisk diet, inget krångel, det gillar jag.
Jösses vad jag känner att jag trökar om det här nu, men jag har verkligen varit en sockergris och tryckt i mig en 200g marabou på 5 minuter så det här är stort för mig. Jag är liksom en normal person igen som blir mätt och hungrig och jag har en kropp som säger när det är bra och när det behövs mer. Det är en cool känsla, åtminstone för mig.

2 kommentarer:

Apan trimmar och slimmar med start 105 kg sa...

Visst är det häftigt när kroppens signaler gör sig hörda igen.

Angående saltet blir jag nyfiken på var du hört att man ska undvika salt. Jag har nämligen hört motsatsen.

Heja dig. Du är jätteduktig.

Josefin sa...

Tack för peppet! Det behövs dagar som idag då det känns lite småmotigt... Men skam den som ger sig!

Och du har alldeles rätt, salt är livsviktigt har jag just läst på, ska genast korrigera detta. Minns någongång på ett VV-möte att man skulle undvika salt så mycket som möjligt, antagligen för att man band vätska. Förlegad info. My bad.